ENERGIELEVERANCIER ZONDER BORG
Bent u op zoek naar een energieleverancier zonder borg bij dreigende afsluiting van energie? Neem dan contact op met Energie Afgesloten. Wij kunnen u helpen om een energieleverancier te vinden waarbij u geen borgsom hoeft te betalen bij het afsluiten van een nieuw energiecontract voor uw woning. Het komt steeds vaker voor dat energieleveranciers om een borgsom vragen bij het aanvragen van een nieuwe energiecontract. Alle energieleveranciers hebben namelijk toegang tot het Centraal Aansluitingenregister (C-AR). In dit aansluitingenregister staan alle energie-aansluitingen op het energienet in Nederland geregistreerd. Netbeheerders (zoals Stedin) en energieleveranciers (zoals Eneco) kunnen in dit register precies zien of er gas en elektriciteit aan uw woning wordt geleverd. Tevens kunnen zij zien of er een energieleveringscontract voor uw woning bestaat. Als dit niet zo is, dan krijgt u van de netbeheerder brieven waarin met afsluiting van de energie in uw woning wordt gedreigd. Als u dan niet tijdig alsnog een leveringscontract met een energieleverancier afsluit, dan zal de netbeheerder een procedure jegens de eigenaar of de huurder van de woning opstarten om de energie in de woning af te sluiten. U kunt de dreigende afsluiting van energie in uw woning op dat moment alleen voorkomen door zo snel mogelijk een contract af te sluiten met een nieuwe energieleverancier. De energieleveranciers kunnen echter in het Centraal Aansluitingenregister Energie zien dat er geen geldig energieleveringscontract voor uw woning bestaat, waardoor zij er vanuit gaan dat u bent afgesloten vanwege wanbetaling aan uw vorige energieleverancier. Om deze reden vraagt de nieuwe energieleverancier om een borg bij dreigende afsluiting van de energie in uw woning door de netbeheerder.
OPZEGGING ENERGIE BIJ WANBETALING
Uw energieleverancier zal bij wanbetaling overgaan tot opzegging van de energie. Feitelijk meldt de energieleverancier dan uw woning af in het Centraal Aansluitingenregister als adres waaraan voor haar rekening elektriciteit en of gas wordt geleverd. Na deze opzegging van de energie door de energieleverancier wegens wanbetaling, komt de netbeheerder in actie door u aan te schrijven om een nieuwe energieleverancier voor uw woning te zoeken. Volgens uw nieuwe energieleverancier vormt u echter een betalingsrisico vanwege eerdere wanbetaling van uw energie. U krijgt dan geen nieuw energieleveringscontract zonder dat u vooraf een waarborgsom heeft betaald. De meeste klanten zijn echter niet in staat om een borgsom vooraf voor elektriciteit en gas aan de leverancier te betalen. Sociaal Verhaal kan u helpen om een energieleverancier te vinden waarbij u vooraf geen hoge borgsom moet betalen, zodat u dreigende afsluiting van de energie door de netbeheerder kunt voorkomen.
HOOGTE BORGSOM ENERGIELEVERANCIER
De hoogte van de borgsom verschilt per energieleverancier. Gemiddeld bedraagt de borgsom voor mensen met een schuld of risico voor wanbetaling ongeveer drie maandtermijnen. Er zijn echter energiebedrijven die € 800 (Oxxio) of zelfs € 1.000 (Energiedirect) aan borg vragen. Dit is voor de meeste energieklanten niet te betalen. Een redelijke borg zou ongeveer € 200 bedragen. De meeste energieleveranciers vragen echter een veelvoud van dit bedrag vooraf aan nieuwe energieklanten. Sociaal Verhaal vindt dit een kwalijke ontwikkeling. Wordt u met afsluiting van energie bedreigd en kunt u de hoge borgsom voor nieuwe energie niet aan uw energieleverancier betalen, neem dan met ons contact op. Wij bemiddelen voor u met een energieleverancier die als uitgangspunt geen borg rekent aan nieuwe energieklanten. Hierdoor kunt u dreigende afsluiting van de energie in uw woning door de netbeheerder voorkomen.
Voor zaken met SPOED
In spoedeisende gevallen kunt u ook rechtstreeks met één van de advocatenkantoren bellen die wij inschakelen voor spoedeisende gerechtelijke procedures. Hier kan u terecht voor een vrijblijvend advies. De kantoren zijn tijdens werkdagen telefonisch bereikbaar.